[Fadhail Selawat] Surat No. 58

Surat No. 58

Kepada Syaikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya
Assalaamu’alaikum warahmatulllahi wabarakatuh.

Di dalam Kitab Fadhilat Selawat banyak tertulis perkara kurafat yang tidak ada dalil satu pun. Dan menyiarkan sesuatu yg tidak berdalil sehingga rusak iman orang adalah tidak dibenarkan langsung.

Dengan membaca surat ini tentu dalam hati anda akan ada sangka buruk terhadap saya. Namun jika disertai niat yg ikhlas pasti nur iman akan terbit kepada anda dan mudah mencapai jalan agama yag benar, dimana hasilnya, insya-Allah pasti akan dilihat di Hari Mahsyar.

Syaikhul Hadith yg saya sangat sayangi! Fikiran yg benar atas agama adl diperlukan di dunia ini bukan di akhirat. Di sana hanyalah hari pembalasan. Pada saat ini janganlah risaukan laknat atas ahli dunia. Risaulah dalam hati bagaimana azab pada Hari Mahsyar kerana keselamatan mereka pun datanganya dari Allah.

Wama ‘alaina illal balaagh.
Sekain, Wassalam.

Jawapan Surat No. 58

Assalaamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Anda telah memulai surat kpd saya yg hina ini dengan memberitahu bahawa Kitab Fadhail Selawat banyak terdapat kurafat. Sejauh ingatan saya yg hina ini segalanya telah dipetik dari kitab2 yg lain. Saya tidak menulis sedikit pun atas pendapat saya. Kisah2 para ulama tersebut pun saya ambil dari kitab2 mereka. Semoga Allah memaafkan kekeliruan saya ini dan memberi balasan yg terbaik atas nasihat anda yg ikhlas.

Sekian, wassalam.
20 Sya’ban 1392 H (1972)
Muhammad Zakariyya

[Surat ini adl ringkasan dari yg panjang – Penyusun]

Tinggalkan Balasan

